صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

وصیت پدرم عنصراصلی در کارهای مذهبی ام است

' بوی سیب' نخستین اثر رسمی مّهدی عبدلی است و جدیدترین آلبوم وی با عنوان 'عصر روز دهم' در سال ۹۲ به مرور در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

محبوبه(دینا محمدی)- قطعاتی همچون بهونه، حیدرترین، قهرمان غم، آبروی آب، سقا، جشن غارت، دیدار و نوحه جنون از آلبوم "عصر روز دهم" تهیه و تولید شده است.
همچنین تک آهنگ هایی همچون سکوت پر صدا، هفت سین، عاشقم من، خاک سر افرازان، هوای تو، قبول باشه، کاشکی، مرهم، خدا مهربونه، تمومش کن و قطعه "آبروی عشق" را تقدیم به مادران عزیز به ویژه مادران شهدای جنگ تحمیلی و قطعه "علی بود" را به مناسبت روز پدر در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.
این خواننده موسیقی پاپ و سنتی با برگزاری برنامه های متعدد خود دراین مرزو بوم به اجرای برنامه می پردازد . مهدی عبدلی خواننده جوان موسیقی پاپ و سنتی در سال 1365 در شهر اراک متولد شد در ادامه به مناسبت شعر های عاشورایی و اجراهای عاشورایی اش به گفتگو با این خواننده جوان پرداختیم.

بیوگرافی از خودتان در این سالها برایمان بگویید؟
مّهدی عبدلی هستم متولد 13 اردیبهشت ماه سال 65، شهر اراک در یک خانواده مذهبی بزرگ شدم وصدای خوش را از خانواده مادری به ارث بردم چرا که مادرم قاری قرآن بودند و از ابتدای کودکی من را به قرآن علاقه مند کرده و با قرآن مانوس شدم . و در ادامه هم در دوره مدرسه قرائت را ادامه دادم و دوران راهنمایی به خواندن تواشیح روی آوردم و سپس وارد حوزه سرود شدم و از دوران دبیرستان به صورت تخصصی وارد فضای موسیقی شدم.
همچنین برای اولین بار از سال 82 در خدمت استاد اکبر گلپایگانی آواز را فرا گرفتم و در ادامه چند جلسه ای در خدمت استاد نوربخش بودم و به دلیل فوت پدرم مسئولیت خانواده را عهده دار شدم.و به ناچار کلاس هایی را که به صورت تخصصی در تهران فرا میگرفتم را ترک کردم.
از سال 83 موسیقی عاشورایی را آغاز کردم و اولین آلبومم را با عنوان "ماه غریب" در کنار سید بهنام صفوی آهنگساز و تنظیم کننده قطعات آلبومم تولید کردیم.
وی در مورد دیگر فعالیت های خود افزود: پس از  آلبوم "ماه غریب"  فعالیتم رابا گروه های مختلف و شرکت در چند جشنواره موسیقی و چند کنسرت در تهران را ادامه دادم و سال 92 با مهاجرت به تهران فعالیتم را در زمینه موسیقی به صورت جدی پی گیری کردم و آلبوم "عصر روز دهم" با دکلمه مصطفی صابر خراسانی و آهنگسازی و تنظیم علی قادری و سعید عظیمی را  تولید کردم.
به دلیل اینکه سابقه قرائت قرآن را داشتم نیز زنده یاد پدرم علاقه مند بودند که من مداح شوم و همیشه سعی داشتم بنا به وصیت پدرم و ارادت  قلبی خودم یکی از پایه های کارهایم را مذهبی قرار دهم ، چه در فضای عاشورایی و چه اعیاد مناسبتی را در کنار کارهایم داشته باشم  به همین دلیل در دهه اول محرم در روستای "نمک کوه" واقع در 20 کیلومتری شهر اراک، (روستای پدری ام) به مداحی می پردازم  چرا که حالی که آن روستا و اهالی آنجا دارند غیر قابل توصیف است  به همین دلیل در هیج جایی در رابطه با  مداحی محرم نتوانستم پیشنهادی را بپذیرم.

این خواننده موسیقی عاشورایی – سنتی با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون آلبوم رسمی نداشتم گفت: دو کنسرت در سال 94 و 95 در خارج از تهران داشتم و در کنار آن اجراهای تلویزیونی ، جشنواره "هزار صدا"  و انجمن های شعر ها را بر عهده داشتم.

آلبوم "عصر روز دهم"  چگونه شکل گرفت؟
پس از آلبوم "ماه غریب"  تصمیم داشتم آلبوم عاشورایی دیگری را نیز کار کنم  با وجود این انگیزه تهیه و تولید آلبوم "عصر روز دهم" شکل گرفت.
از ویژگی های این آلبوم فضای دکلمه ی این اثر با اجرای هنرمند خوب کشورمان و دوست عزیزم مصطفی صابرخراسانی بود و سعی کردیم تنظیم قطعات ارکسترال و کاملا ملایم باشد.
یکی دیگر از ویژگی های این آلبوم که به شخصه آن را دوست داشتم  این بود که علی رغم اینکه خودم آذری زبان نبودم و علاقه به صدای استاد موذن زاده اردبیلی داشتم  قطعه "زینب زینب" را با نظارت ضبط یکی از دوستانم که آذری زبان بودند انجام دادم وتوانستم یک قطعه آذری در کنار دیگر آثارم ارائه دهم. همچنین به دلیل عدم وجود بستر مناسب برای پیشرفت هنرمندان شهرستانی تمامی عوامل آلبومم از صفر تا صد از شاعر، نوازنده،  و دیگر همکارانم از شهر اراک انتخاب شدند.

شما از خوانندگانی هستید که وسواس زیادی روی آهنگ و ترانه دارید نقش آهنگساز و ترانه سرا چقدر در پیشبرد قطعه موثر است؟
  به عقیده من در استقبال از یک اثر 50 درصد  ، ترانه ، آهنگساز و تنظیم کننده خوب  و 50 در صد دیگر جنس صدای خوب تاثیر گذار است.

شاعری که به شعرعاشورایی می پردازد یا از نگاه حماسی، معرفتی – عرفانی و یا از نگاه عاطفی از واقعه عاشورا شعرمیسراید، نگاه شما به این مقوله چگونه است؟
نگاه من به این مقوله "ما رایت الا جمیلا" بوده و خیلی از اساتید ترانه سرا به این موضوع اشاره دارند که در سرودن اشعار عاشورایی بیشتر به جنبه عظمت و حماسه آفرینی امام حسین (ع)  و واقعه عاشورا پرداخته شود و از به کاربردن مضامینی که گاها در برخی موارد ماهیت توهین هم پیدا می کند اجتناب شود. و البته جنبه عاطفی در ارتباط قلبی شخصیت های واقعه عاشورا قابل توجه است و در سرودن اشعار نمی شود از کنار این موضوع به سادگی گذشت. به طور مثال در سروده های خیلی از شاعران عزیز این حوزه موارد مذکوردر اشعار مرحوم سید حسن حسینی به چشم می خورد و به عقیده من خیلی از این قطعات به خودی خود عظمت عاشورا را به تصویر میکشد و اهتمام من در تولید آثار عاشورایی بر این اصل پایدار بوده و در آلبوم "ماه غریب" و "عصر روز دهم" سعی من بر این بود که اشعار از این قابلیت برخوردار باشد.

در مورد چگونگی انتخاب اشعار به ویژه اشعار شاعران معاصردر این اثر توضیح دهید؟

روزی که قرار بود کار را تولید کنیم دو، سه مسئله ای پیش روی من بود که آهنگ را به صورت کاور انجام دهم  و همچنین  مداحی هایی که در گذشته خوانده شده بود و کسی تا به حال آن را باز خوانی نکرده بود را ارائه دهم. همانند اتفاقی که در "بوی سیب" افتاده بود. اما با وجود اینکه در حال حاضر شعرای بسیار توانمندی در حوزه موسیقی عاشورایی در حال فعالیت هستند تصمیم گرفتم از اشعار این شعرای معاصر استفاده کرده و قطعات کاملا جدید تهیه و تولید شود.


چرا ما در موسیقی دهه 50 و 60 در هر سبکی ، آثار مختلف از خوانندگان آن دوران ملکه ذهن مردم بود و در حال حاضر این اتفاق کمتر رخ می دهد؟
در پاسخ به این سوال می شود به این نکته اشاره کرد که قطعات آن دوران دارای قابلیت هایی بودند که در حال حاضر کمتر به چشم می خورد به طور مثال من به شخصه ازبین آثار همکارانی که در سطح حرفه ای در حوزه پاپ فعالیت می کنند ، اتفاق می افتد که پس از شنیدن قطعات جدید مدت ها  همان ترانه را گوش نکردم  و در مقایسه با آثار قدیم که گاها شما در یک زمان چندین مرتبه یک قطعه تکراری را شنیده و لذت می بردید، قطعات جدید از این ویژگی برخوردار نیست.هم اکنون به برکت دنیای دیجیتال ،  و  نرم افزارهای استودیویی ، خواننده ها هم رنگ و بوی الکترونیکی به خود گرفتند وهمین موضوع در قیاس با قطعات قدیمی که تماما بر اساس توانایی های واقعی هنرمندان تولید شده بود از احساس و موفقیت  قطعات کاسته و آنها را دارای تاریخ مصرف کرده است و به قول معروف :
"آنچه بر دل برآید   لاجرم بر دل بنشیند"
به همین دلیل  دوران موسیقی دهه 50 و 60 که به عقیده بنده میتوان از آن به عنوان دوره طلایی یاد کرد تلفیقی از یک تیم قوی ترانه سرا ، آهنگساز و تنظیم کننده به وجود آمده بود و هر کسی  با توجه به عدم توانایی کافی در این سه حوزه و حوزه خوانندگی، خود را صاحب سبک و متخصص نمیدانست به همین دلیل موسیقی آن دوره ماندگار بود.

به نظر من یکی از ویژگی های کار آلبوم "عصر روز دهم"  تلفیق موفق صدای خواننده و ساز هاست و خواننده همچون یک ساز در کنار ساز های دیگر قرار میگیرد نظرتون در این باره چیست؟این موضوع نظر لطف شما و شنوندگان و مخاطبین این آلبوم بوده است و به تیز هوشی تنظیم کننده  برمیگردد که بتواند صدای خواننده را هم همانند دیگر ساز ها در جایگاه مناسب و گام مناسب به کار گیرد.

در مورد کار جدیدتان برامون بگویید؟ 
در حال حاضر مشغول تهیه و تولید تک آهنگ  و انتشار در سایت های موسیقی هستم و به دلیل بالا بودن هزینه تهیه آلبوم فعلا برنامه ای در رابطه با تولید آلبو م جدید ندارم. بخش زیادی از فعالیت های اجرایی این روز های من به  حوزه موسیقی ارگانی ، جلسات انجمن ها و اجراهای رادیویی و تلویزیونی معطوف می شود.

فکر میکنید تا الان چقدر به آن مسیری که در زمینه موسیقی و خوانندگی برای خودتان ترسیم کرده اید، رسیده اید؟
به جایگاهی که انتظار داشتم نرسیده ام و برای خواننده ای که در سن 17 سالگی اولین آلبوم رسمی خود را منتشر کرده پس از گذشت 13 سال این جایگاه ، جایگاه مورد انتظارم نمی باشد که در این مورد بخشی به کم کاری خودم و بخشی به اتفاقاتی که در این سال ها رقم خورده برمیگردد که البته عدم وجود حمایت مالی و معنوی و مافیای وحشتناک حوزه موسیقی و تصمیمات اشتباه فردی نیز بی تاثیر نبوده است.
به نظر شما برگزاری جلساتی مانند جلسات شعر و موسیقی فرهنگ سرای ارسباران می تواند در پیشرفت افراد موثر باشد؟
بدون شک برگزاری این جلسات و دیدار حضوری خیلی از اساتید حوزه شعر و موسیقی و نقد و بررسی آثار خوانندگان معاصر تاثیر زیادی در پیشرفت اهالی این حوزه دارد و هر چه بیشتر برگزار شدن این جلسات به بالا بردن شعور موسیقی و شعری مردم کمک میکند ولی در حوزه موسیقی مذهبی بیشتر نیاز به رسیدگی دارد چرا که به طور مثال درجلسات "هزار صدا" در خارج از محرم جای نشستن حتی در کناره صندلی های سالن موجود نیست چرا که مردم به دلیل حضور چهره ها و گرفتن سلفی با خوانندگان مورد علاقه شان  استقبال بیشتری نشان می دهند ولی در ایام محرم و صفر که این جلسات با عنوان جلسات عاشورایی برگزار میشود مردم علاقه کمتری نشان می دهند .


و اجرکم عندالله

شناسنامه


کدخبر: ۱۹۳۶۶۶
تاریخ: ۱۳۹۷/۲/۱۵     ساعت: ۱۰ : ۳۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان
  • ٤ ربيع الاول ١٤٤٠
  • Nov 13 2018