صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
محله خبر
اخبار فرهنگی و هنری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

۷مهر روز جهانی قلب سالم

آرت پرس:بیماری های قلبی عروقی عمده ترین و شایع ترین علل مرگ و میر و زمینه اصلی ناتوانی های مزمن در سراسر جهان بوده و بیشترین هزینه های درمانی را به همراه دارد.

به گزارش آرت پرس، در شروع قرن 21، بیماری های قلبی عروقی عامل 50 درصد علل مرگ و میر در دنیا بوده است و طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی تا سال2020 ، بیماری کرونر قلبی اولین علت ناتوانی در سراسر جهان خواهد بود و آترو اسکلروز به همراه ترومبوز به عنوان اصلی ترین علل این بیماری مطرح شده است. افزایش چشمگیر بیماری های قلبی عروقی ،نتیجه تغییر عمده در وضعیت زندگی، صنعتی شدن، زندگی ماشینی و کم تحرکی، استعمال دخانیات و تغذیه نامناسب می باشد.

سازمان بهداشت جهانی آخرین یکشنبه ی ماه سپتامبر هر سال را به نام روز جهانی قلب سالم نامگذاری کرده است و در سالهای اخیر بر تغییر سبک زندگی و تغذیه مناسب  جهت پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی تاکید کرده است. داشتن الگوی غذایی سالم و حفظ آن، رسیدن به وزن مناسب ،رسیدن به میزان نرمال فشارخون و حفظ آن و رسیدن به میزان مناسبی از کلسترول و لیپوپروتئین های خون از اهداف مورد نظر در این زمینه می باشد.

 توصیه های تغذیه ای زیر برای کاهش بیماری های قلبی عروقی  پیشنهاد می شود:

*صبحانه سالم مهمترین وعده غذایی به شمار می رود و مصرف آن احتمال به کارگیری عادت های نادرست غذایی را در سایر وعده ها کم می کند.توصیه می شود از مواد لبنی کم چرب ،تخم مرغ و نان های سبوس دار در صبحانه استفاده شود.

*هفته ای دوبار ماهی مصرف کنید.اسیدچرب امگا3 موجود در ماهی به حفظ عملکرد طبیعی قلب کمک می کند و مانع از ایجاد لخته می شود

*روغن زیتون را در رژیم غذایی خود قرار دهید .روغن زیتون باخاصیت ضدانعقادی و رقیق سازی خون امکان تشکیل لخته و گرفتگی رگ را از بین می برد و از جذب زیاد کلسترول جلوگیری می کند.

*مصرف روزانه میوه و سبزی را در رژیم خود قرار دهید.میوه ها و سبزی ها منبع مهم ویتامین ها و آنتی اکسیدان به شمار می روند و در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها موثرند.

*نمک مصرفی خود رابه یک قاشق مرباخوری در روز محدود کرده و از آوردن نمک دان سر سفره غذا خودداری کنید.

*مصرف غذاهای آماده را به حداقل برسانید این غذا ها حاوی مقادیر زیاد اسیدهای چرب اشباع و نمک  می باشند و عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی به شمار می روند.

*مغزها و سبزیجات تیره را در رژیم غذایی خود قرار دهید، این مواد حاوی منیزیم می باشند و در تنظیم فشارخون نقش موثری دارند.

*دریافت روزانه فیبر در رژیم غذایی ضروری می باشد. منبع غذایی فیبر شامل غلات کامل،نان سبوس دار،میوه ها و سبزیجات و حبوبات می باشد.                    

در شروع قرن 21، بیماری های قلبی عروقی عامل 50 درصد علل مرگ و میر در دنیا بوده است و طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی تا سال2020 ، بیماری کرونر قلبی اولین علت ناتوانی در سراسر جهان خواهد بود و آترو اسکلروز به همراه ترومبوز به عنوان اصلی ترین علل این بیماری مطرح شده است. افزایش چشمگیر بیماری های قلبی عروقی ،نتیجه تغییر عمده در وضعیت زندگی، صنعتی شدن، زندگی ماشینی و کم تحرکی، استعمال دخانیات و تغذیه نامناسب می باشد.

سازمان بهداشت جهانی آخرین یکشنبه ی ماه سپتامبر هر سال را به نام روز جهانی قلب سالم نامگذاری کرده است و در سالهای اخیر بر تغییر سبک زندگی و تغذیه مناسب  جهت پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی تاکید کرده است. داشتن الگوی غذایی سالم و حفظ آن، رسیدن به وزن مناسب ،رسیدن به میزان نرمال فشارخون و حفظ آن و رسیدن به میزان مناسبی از کلسترول و لیپوپروتئین های خون از اهداف مورد نظر در این زمینه می باشد.

 توصیه های تغذیه ای زیر برای کاهش بیماری های قلبی عروقی  پیشنهاد می شود:

*صبحانه سالم مهمترین وعده غذایی به شمار می رود و مصرف آن احتمال به کارگیری عادت های نادرست غذایی را در سایر وعده ها کم می کند.توصیه می شود از مواد لبنی کم چرب ،تخم مرغ و نان های سبوس دار در صبحانه استفاده شود.

*هفته ای دوبار ماهی مصرف کنید.اسیدچرب امگا3 موجود در ماهی به حفظ عملکرد طبیعی قلب کمک می کند و مانع از ایجاد لخته می شود

*روغن زیتون را در رژیم غذایی خود قرار دهید .روغن زیتون باخاصیت ضدانعقادی و رقیق سازی خون امکان تشکیل لخته و گرفتگی رگ را از بین می برد و از جذب زیاد کلسترول جلوگیری می کند.

*مصرف روزانه میوه و سبزی را در رژیم خود قرار دهید.میوه ها و سبزی ها منبع مهم ویتامین ها و آنتی اکسیدان به شمار می روند و در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها موثرند.

*نمک مصرفی خود رابه یک قاشق مرباخوری در روز محدود کرده و از آوردن نمک دان سر سفره غذا خودداری کنید.

*مصرف غذاهای آماده را به حداقل برسانید این غذا ها حاوی مقادیر زیاد اسیدهای چرب اشباع و نمک  می باشند و عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی به شمار می روند.

*مغزها و سبزیجات تیره را در رژیم غذایی خود قرار دهید، این مواد حاوی منیزیم می باشند و در تنظیم فشارخون نقش موثری دارند.

*دریافت روزانه فیبر در رژیم غذایی ضروری می باشد. منبع غذایی فیبر شامل غلات کامل،نان سبوس دار،میوه ها و سبزیجات و حبوبات می باشد.                    

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۵۰
تاریخ: ۱۳۹۲/۷/۴     ساعت: ۹ : ۴۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: یادداشت       زیرسرویس: یادداشت
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر
  • ١١ ربيع الثاني ١٤٤١
  • Dec 09 2019