صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
محله خبر
اخبار فرهنگی و هنری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

نگاه انتقادی به هفتمین جشنواره موسیقی جوان

آرت پرس:مهدی آذرسینا از موسیقیدانان و کمانچه نوازان شناخته شده کشورمان پس از دیدن اجراهای هفتمین جشنواره موسیقی جوان، یادداشتی با نگاهی نقادانه درباره این جشنواره نوشته که در ادامه می آید.

به گزارش آرت پرس، به طور قطع نگاه انتقادی و البته منصفانه اهالی فن تاثیری غیر قابل انکار در اصلاح و بهتر شدن جشنواره موسیقی جوان خواهد داشت از این رو انجمن موسیقی ایران ضمن تشکر از صاحب نظران موسیقی اقدام به انتشار یادداشت مهدی آذرسینا نوازنده پیشکسوت کمانچه کرده است.

 

آذرسینا در این یادداشت آورده است:

چند ماه پیش بسته ای از انجمن موسیقی به محل کار من رسیده بود که برگزاری جشنواره موسیقی جوان را عنوان کرده بود و معرفی هنرجویان را برای شرکت در این جشنواره خواسته بود . دیدن نام هومان اسعدی در سمت دبیر جشنواره اهمیت و جدی بودن قضیه را نشان می داد. انتخابی که احتمالا آقای ترابی رئیس انجمن موسیقی صورت داده بود و به دنبال آن برنامه ریزی و تدارک برگزاری جشنواره ونام موسیقیدانان موجهی از موسیقی ایران و ریز سوال ها و مواد آزمون برای نوازندگی ها، حکایت از جشنواره ای متفاوت و شیوه ای ممتاز برای برگزاری را با خود داشت.

همین مقدمه انگیزه ای بود تا بهترین هنرجویان کلاس ها را برای شرکت در این جشنواره رقابتی انتخاب و معرفی بکنیم . اسامی داوران جشنواره اعلام شد، تمام آنها از موسیقی دان ها و نوازندگان بنام و ردیف دانان درجه اول بودند در نتیجه تلاش را اضافه کردیم تا هنرجویان را برای اجرایی دقیق تر آماده کنیم.

جشنواره آغاز شد و من برای روز شنبه بیست و سوم شهریور 92برای شنیدن اجرای یکی از شاگردان کمانچه ام و نیز محک زدن چگونگی برگزاری به سالن رودکی رفتم و تقریبا کمانچه نوازی تمام دوازده نفر گروه های ب و ج را دیدم و شنیدم . در انتهای برنامه با چند نفر از آقایان داورها حال و احوالی کردیم و من که چگونگی اجراهای آن روز و چگونگی داوری را دیده بودم و مطالبی برایم مطرح شده بود. به پیشنهاد یکی از خبرنگارهای خاص جشنواره سخن خود را گفتم و چنانچه منعکس شود به نظرم خالی از فایده نخواهد بود، اما به هر حال فکر کردم کار از محکم کاری عیب نمی کند و بهتر است مطلبی در اینجا بنویسم و بیاورم تا این بار پیش از آنکه لحن سخن من با جرح و تعدیل صلاح اندیشانه به اصطلاح اصلاح و ارائه شود، بانیان و داوران و اهل موسیقی از اصل آن مطلع شوند.

ساعت نه برای شروع اجرای کمانچه نوازها اعلام شده بود، من نه و ده دقیقه به سالن رودکی رسیدم و دیدم کار بسیار منظم و به موقع شروع شده است. با ورود من به سالن اولین کمانچه نواز از صحنه خارج شد و حاضرین که حدود بیست، سی نفری بودند تشویقش کردند.

پنج نفر ازداورها آقایان شکارچی، کیانی، صدیف، علیزاده، طلایی به همراه آقای اسعدی و آقای ترابی در ردیف اول کنار هم نشسته بودند. و دو داور دیگری که نامشان اعلام شده بود غایب بودند ( آقایان موسوی و ناظری)صحنه به صورت ساده ای آماده شده بود و نوازنده ها به نوبت از درب انتهای صحنه وارد می شدند و در مقابل میکروفنی که تنظیم شده بود می نشستند و اجرا می کردند.

آقای شکارچی با لحنی مهربان شرکت کننده به صحنه آمده را به آرامش دعوت می کرد و بعد ازچند پرسش و پاسخ دستگاهی یا گوشه ای را انتخاب می کرد و از او می خواست تا بنوازد. این تمام اتفاقی بود که برای تمام آن روز جاری بود و هیچ تغییری تحولی در آن دیده نشد.

با شرایطی که در زمان تدارک برگزاری این جشنواره تدبیر شده بود انتظار می رفت که اوضاع متفاوت و بهتر از این پیش برود. قرار بود شرکت کننده ها فقط ردیف بنوازند و بسیار خشک و قاطع، دستگاه و گوشه ای که باید اجرا شود تعیین شده بود، ولی از دوازده نفر به جز دو سه نفر بقیه به اصطلاح بداهه نوازی کردند و اغلب ناچار چیزهایی غیرمرتبط  نواختند و در این شرایط هرگز هیچ کدام از آقایان داورها هم سخنی نگفتند و نظری ،نکته ای و اصلاحی ونصیحتی را روا نداشتند.

 در جشنواره ای که داورهای آن بزرگان موسیقی کشور هستند و دبیرخانۀ جشنواره به شرکت کننده ها می گوید که برای شما افتخاریست که در حضور این بزرگان نوازندگی می کنید و به نظر من هم این ادعای درستی هست و یقینا از هر جایزه ای تاثیر گذار تراست ، جا دارد هنرجوی نوازنده، نظری از علیزاده از کیانی و بقیه داوران بشنود و کار خود را ارزیابی کند ، عیب و ایراد کار خود را بداند و چاره اندیشی کند . هنرجو اجرا می کند و در بعضی موارد به جای ردیف جمله های بی خاصیتی را می نوازد و سکوت مطلق بزرگان موسیقی این کار او را تایید می کند و تعیین رتبه نیز هیچ کمکی به اصلاح مسیر نوازندگی او نمی کند.

موسیقی ما ظرفیت بسیار بالاو پر عظمتی دارد.هیچ شناخت قابل ملاحظه ای برای مردم از این موسیقی وجود ندارد .هجوم موسیقی های مبتذل و بی مایه تمام ذهن جوان ها را پر کرده است. موسیقیدان های موجه، یا سر در لاک خود فروبرده اند و یا در مسابقه شهرت و ثروت مشغولند.

عوامل مختلفی عزم جابجائی ارزش ها را دارند تا نوعی از موسیقی بزمی تخدیری را جایگزین موسیقی های اصیل و ظریف و پر صلابت بکنند.

برای شنیدن موسیقی های درست و تفکر بر انگیز مردم رغبت شنیدن و حضور در سالن ها را ندارند.

 بیشتر نوازنده های سازهای اصیل ایران یا در چنبره سنت گرفتار آمده اند و یا در نمایش حرکت های محیر العقول هنرنمایی میکنند.         

درچنین شرایطی برگزاری این جشنواره با چنین ترکیبی از موسیقی دان ها در برنامه ریزی آن، فرصتی هست که برای اصلاح همۀ این نابسامانی ها از آن استفاده شود. معرفی و تبلیغ درست این جشنواره می تواند کاری بکند که در سال های بعد و تکرار هر ساله آن مردم را به سالن ها بیاورد. مردم خبرهای آن را پیگیری کنند و با حضور در سالن ها ، موسیقی های درست را بشنوند بحث و نظر موسیقی دان ها را تجزیه و تحلیل کنند . شناخت خود را از موسیقی درست ارتقاء دهند و موسیقی ایران را در مسیر درستی رهنمون شوند .

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۰۸
تاریخ: ۱۳۹۲/۷/۲     ساعت: ۱۴ : ۱۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: یادداشت       زیرسرویس: یادداشت
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر
  • ١١ ربيع الثاني ١٤٤١
  • Dec 09 2019